Now Reading
Binti, sau cum poți scrie o nuvelă SF excelentă cu doar câteva elemente exotice

În anul 2015, Tor publica nuvela „Binti”, a autoarei americane de origine nigeriană Nnedi Okorafor. În anul 2016, ea primea premiile „British Fantasy Award”, „Hugo” și „Nebula” și a fost finalistă la premiul „Locus”. Așa stând lucrurile, ai zice că nu poate fi decât o nuvelă care o să te dea pe spate prin idee, elemente de decor, lume, gadgeturi… nu?

Ei bine, nu. Sau mi bine zis, nu chiar. Pentru că lumea se rezumă la câteva tușe, personaj în adevăratul sens al cuvântului avem unul singur, iar ideea e una fumată până la filtru. Ca să nu mai vorbim de rezolvarea conflictului, care e de-a dreptul enervant de naivă.

Cu toate astea, „Binti” își merită laudele și premiile, fiind o nuvelă foarte plăcută. Ea ne prezintă aventurile unei fete pe nume Binti, aparținând grupului etnic Himba – popor care nu călătorește din principiu – în călătoria ei de la Pământ la planeta pe care se află „Oomza Uni”, cea mai prestigioasă universitate din galaxie. Și cred că nu dau un „spoiler” prea mare – oricum nu-l pot evita – dacă menționez că aceste aventuri includ ocuparea navei de către o specie de meduze inteligente.

Cum se face că, în ciuda unei idei epuizate total și a unui deznodământ – pe care nu-l voi enunța – de-a dreptul înduioșător, Binti e totuși o carte bună? Din punctul meu de vedere, datorită unei perechi de elemente: o scriitură ireproșabilă și un personaj central foarte profund, cărând un bagaj emoțional verosimil și cu care ți-e ușor să empatizezi, ca cititor.

Dacă asupra primului aspect nu prea am ce elabora, faptul că Nnedi (Nnedimma Nkemdili) Okorafor are atât un master în jurnalism la universitatea Michigan, cât și un master și un doctorat în limba engleză la Universitatea Illinois vorbind de la sine, în cererea personajului se remarcă unele aspecte. Atenție, autoarea, deși are origini nigeriene, s-a născut și a crescut în Statele Unite, vorbind nativ engleza americană, deci nici vorbă de o poveste de succes a unei africance în concursuri dominate de americani!

Probabil că, fiind vorba despre o femeie de culoare, unele premii i s-au acordat ceva mai ușor, în virtutea „corectitudinii politice”, ar zice unii cârcotași. Dacă e așa sau nu, nu comentez. Dacă e o poveste bună și bine scrisă, însă, pot spune cu convingere că este.

În primul rând, sinceritatea cu care autoarea a pus din ea în construcția fetiței africane, geniu al matematicii, la fel ca ea însăși. De la pletițele închegate cu „otijze”, o mixtură de pământ lutos și ulei, la dramele apartenenței la un popor oprimat. Drama cu care protagonista pleacă la drum, realizând că visul ei de emancipare înseamnă o ruptură inacceptabilă de tradițiile de care familia ei era foarte legată, o urmărește de-a lungul întregii povești, una dintre preocupările ei permanente fiind aceea de a-și păstra cutumele și identitatea în pofida actului plecării din arealul geografic al poporului ei, act care echivalează cu o trădare. În acest fel, „căutarea de sine” capătă aici un înțeles direct.

Și grupul etnic în sine punctează pozitiv la capitolul personaj. Deși aflăm că populația Himba e o minoritate oarecum oprimată, și deși ea trăiește într-o zonă deșertică, înfruntând vicisitudinile vremii cu o îndârjire ce ține de statornicirea tribală, ea nu este una primitivă din punct de vedere tehnologic. Aici, în disonanța dintre închistarea în cutume și avansul științific și tehnic, grupul Himba fiind cel care construia un soi de comunicatoare personale bazate pe modele matematice foarte complexe, pe care doar ei le pricepeau, autoare reușește să introducă un paradox foarte interesant, pe care apoi îl exploatează foarte bine.

Eroina noastră poartă inele metalice la picioare, pentru a o apăra de mușcăturile șerpilor, își mânjește pielea și părul cu „otijze”, dar este în același timp un om înzestrat supranatural în domeniul matematicii, capabil să proiecteze mental ecuații și să le rezolve, ca o formă de meditație.

Am apreciat foarte mult aceste aspecte, valorificate mai ales în interacțiunea ei cu cei din jur, persoane care o privesc cu un oarecare interes, însă am găsit total neinspirată introducerea misteriosului obiect denumit generic „edan”, obiect binecuvântat cu funcționalități misterioase, la granița științei cu magia, și care o ajută, foarte convenabil, într-o serie de situații. La fel cum nu am apreciat nici ușurința cu care ea îmbrățișează prietenia cu acele meduze, după masacrul la care asistă. Am găsit însă foarte inspirat construite navele cosmice, ca organisme vii, în ale căror cavități erau amenajate habitaclele pentru pasageri, ba chiar și unele sere, realizându-se astfel o simbioză funcțională între navă și ocupanți.

Micile detalii colorate sunt cele care dau culoare acestei povești. Iar ele vin atât din partea SF cât și din cea strict umană a cărții. Aspectul și comportamentul protagonistei, care de multe ori se simte o sălbatică încercând să nu se dezrădăcineze de tot într-o lume cosmopolită, drama abandonării propriei vetre și teama că nu va mai fi niciodată primită înapoi, dar și motivația meduzelor, felul în care fata reușește să comunice cu ele, prietenia ei cu una dintre ele, în ciuda diferențelor, toate acestea se leagă forte bine între ele pentru un ansamblu cu contraste puternice la capitolul aspect, dar perfect funcțional ca poveste.

Ca o concluzie pentru întreg, aș spune că acest roman ilustrează foarte clar tendințele actuale ale SF-ului de a se alinia criteriilor literare în primul rând. Ideea nu doar că a căzut în plan secund, dar a devenit chiar neesențială. Ea asigură doar încadrarea în temă, mai departe, valoarea cărții fiind dată de construcția personajelor și de frumusețea scriiturii, de meditația asupra condiției umane prin prisma dramelor, aici imaginare, dar care le emulează pe cele reale.

Și e normal să fie așa. În SF nu mai este de mult vorba numai despre idee sau despre „accidentul tehnologic”, SF-ul este literatură și atât.

Din păcate, încă nu există o traducere în română a acestei nuvele, deși am înțeles că drepturile au fost deja achiziționate de o editură (poate mă înșel). Sper ca aceasta să și scoată cartea.

What's Your Reaction?